Direktlänk till inlägg 24 februari 2011

I tisdags blev de lite bak av frukostbullar!!!

Av Monica Svensson-Hurtig - 24 februari 2011 10:33

Bröd att njuta av!

Synd att jag glömde att ta en bild, men de kommer i morgon de när nästa sats blir


Frukostbullar Med Vallmo!

12st


Om du har en varmluftsugn, så ställ in båda plåtarna samtidigt, annars en plåt i taget. Bullarna går utmärkt att frysa.


Detta behöver du:

25g jäst

300g (3dl) mjölk ev laktosfri

200g (2dl) kallt vatten

2msk rapsolja eller smält smör

(ev laktosfritt)

760g (12-13dl) vetemjöl

2tsk salt


Till utbakning:

1ägg

vallmofrön


Gör så här:

1. Smula jästen och lös den i mjölken och vattnet.

Tillsätt rapsoljan eller de smälta smöret och mjölet.

Arbeta degen kraftigt för hand med en träslev tills den är

mogen och släpper från bunkens kanter.

3-5min. Låt degen vila i 30min.


2. Strö salt över degen.

Arbeta åter kraftigt tills degen blir blank och bildar fina

sega glutentrådar, högst 5min.

Plasta in noga. Använd plastfilm eller stoppa in bunken i en stor, ren plastpåse.

Låt degen jäsa i 4-5 tim.


3. Sätt ugnen på 200grader varmluft eller 225grader i vanlig ugn.

Lägg bakplåtspapper på 2 plåtar.

Mjöla bakbordet och stjälp ut degen. Dra ut den till en längd och

dela den i 12bitar. Forma släta bullar och fördela efter

hand på plåtarna.

Låt vila tills ugnen har blivit varm.


4. Vispa upp ägget och pensla bullarna.

Strö på vallmofrö.

Grädda i 12minuter tills bullarna blir härligt svällda

och får en fin gyllene färg under vallmofröna.

Låt svalna på galler under en bakduk.


( Dessa frukost bullar gick hem här kan jag lova så nu blir de en sats till i morgon så de finns till helgen om de blir en utflykt eller så har vi till mysiga frukost stunder och mellis...  )


Ciao   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Svensson-Hurtig - 22 mars 2011 16:26

Lätta Pastagratäng!   4 Portioner 500gr Pasta 2 gula lökar ½dl olivolja 4dl Créme friche ½dl grönsaksfond 250gr skinka 5 medelstora morötter 1tsk torkad timjan   Gör så här: Börja med att sätta på ugnen på 200grader. Koka ...

Av Monica Svensson-Hurtig - 16 mars 2011 14:58

Hemlagad Pizza.   Pizzadeg: 25g jäst (½ paket) 2,5 dl vatten 2msk olja ½ tsk salt 7-8dl vetemjöl   Gör så här: Smula ner jästen i en bunke, strö över saltet höll sedan i vattnet och olja. Lös upp jästen i vattenblandningen rör o...

Av Monica Svensson-Hurtig - 16 mars 2011 14:47

Lasagne.   500g färs, nöt eller kalv om inte annat blandfärs 1 gul lök 1 vitlöksklyfta 3msk smör 3msk tomattupré 1 burk krossade tomater 1tsk paprikapulver salt 3dl matlagningsgrädde lasagneplattor 3dl riven lagrad ost gärna p...

Av Monica Svensson-Hurtig - 16 mars 2011 14:43

Palt!   1 Liter Mjölk 2-3 msk mjöl lite salt. Palt bröd ca halvt paket.   Gör så här: Jag kokar upp mjölk, salt och så har jag blandat i mjölet under omröring. När det har börjat koka lite lätt så har jag i paltet i den mängd som en...

Av Monica Svensson-Hurtig - 11 mars 2011 12:17

MÅ:  Korvstroganoff och Ris   TI: Potatismos, Fisk och Sås   ONS:  Palt och Fläsk till oss vuxna, Kyckling, Ris och sås till barnen   TOR: Makaroner, Köttbullar och Gräddsås   FRE: Lasagne   LÖR:  Hemlagad PizzaSÖN:  Kött, Potatis...

Presentation


Jag är en glad sprallig tjej, mamma till 4små och väntar mitt 5:e barn.
Så denna blogg kommer att handla om mat och trädgård. Ja de är väl lite av mina intressen de. :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards